Rekkeviddeangst? Ikke nå lenger!

Tanken på en kjøretur over fjellet virket ikke nødvendigvis forlokkende. Godværet hadde latt vente på seg, med temperaturer som minnet mer om en annen årstid enn det kalenderen viste. Likevel hadde vi lyst til å teste en av våre nye elbiler. Kunne rekkevidden være så god at man omsider kan krysse fjellet ubekymret?

Det er mange fordeler ved å kjøre elbil fremfor forbrenningsmotor, og en av disse er jo støynivået. Det merket vi raskt da vi satte Opel Amperaen i “drive” og stille trillet ut fra Åkra Bil. Et lite spørsmål gnagde likevel i bakhodet – Kommer vi oss virkelig over fjellet med en el-bil? Med 423 km rekkevidde skulle det teoretisk sett holde hele med god margin, men så var det dette med utetemperatur, norske veier og bratte stigninger da… 

Det tok ikke lang tid før vi fant flyten, og i det Hardangervidda åpnet seg opp var den gode følelsen for lengst et faktum. Designen, teksturen i dashbordet og de behagelig rene linjene ga en følelse av futurisme, og med mobilen koblet til audiosystemet i bilen kunne lydbøker og musikk konsumeres med enkel betjening. Dette kvalifiserte definitivt som egentid! Etter som vår-Norge på sitt beste passerte utenfor, hadde vi også full oversikt over hvordan kjøremønster og forhold påvirket rekkevidden.

Tiden da transport med elbil var preget av rekkeviddeangst, er nå definitivt forbi. Opel Ampera har allerede mer enn 400 km rekkevidde!

Ettersom rekkevidden viste seg å innfri, og bilens oversikt hele tiden viste oppdatert kjørelengde, ble de planlagte ladestedene gradvis flyttet til nye destinasjoner. Da vi kom til vår opprinnelige ladedestinasjon på Notodden var det fortsatt en god margin å gå på før lading skulle være nødvendig. Med flere ladestasjoner fremover tok vi derfor avgjørelsen om å fortsette et stykke til. Selv om kvelden var akkurat passe mild for en biltur, skulle det smake godt med en matbit etterhvert. 

Etter en god periode med mange nedoverbakker, kunne vi se hvordan bilen regenererte strøm til batteriene når vi rant eller bremset. Dette gav oss noen flere mil enn vi hadde trodd, men da vi kom til Drammenstunnellen gav systemet beskjed – nå måtte det oppsøkes ladestasjon!

Vi hadde sett oss ut forskjellige alternativer, og valgte en ladestasjon med hurtiglading. Rett over Drammenselva rullet vi derfor inn på en av de etter hvert så mange hurtigladestasjoner som er satt opp over hele landet, og gjorde klar for en liten rastepause. Da hadde vi, trass norske fjelltemperaturer og høydeforskjeller – tilbakelagt 395 kilometer på en eneste lading!

Etter en sommeris ved Drammenselven, mens Amperaen ladet for full effekt i en god halvtime,  kunne vi snart styre Opel Ampera tilbake mot Haugesund, og inn i solnedgangen. Det går fint an å krysse Norge med nye elbiler. Rekkeviddeangsten viste seg å være helt ubegrunnet!