Siste:

Adm. dir. i Haugesundregionens Næringsforening Egil Severeide.
Adm. dir. i Haugesundregionens Næringsforening Egil Severeide.
Arkivfoto

Egil Severeide: – Endelig en gladnyhet

HN-direktøren er glad for at Rogfast nå bankes igjennom i Stortinget.

Tirsdag kom nyheten om at Rogfast sikres behandling i inneværende stortingsperiode. Samtidig økes den statlige bevilgningen med 2,6 milliarder kroner til tunnelprosjektet.

– At Stortinget før sommer vedtar Rogfast-utbyggingen til 16.4 milliarder kroner er veldig stort. Endelig kan vi sette i gang dette største samferdselsprosjektet langs Vestlands-kysten noensinne, sier Egil Severeide.

– Vil bety mye for næringslivet på Sørvestlandet

Lekkasjene om øst-vest forbindelsen har vært skuffende lesning for HN-direktøren, selv om det ennå er håp om prosjekter på E134 i Norsk Transportplan, som legges fram om kort tid.

– Det vil redusere kjøretiden Haugesund-Stavanger til godt under en time, og bety mye for utvikling av næringslivet på Sørvestlandet. Professorene Victor Normann og Torger Reve har begge kommet med oppløftende anslag for hvilken økt verdiskapning dette vil kunne gi i aksen Bergen-Stavanger. Et felles bo- og arbeidsmarked vil gi store muligheter for økt handel, samarbeid og nye jobber i storregionen, sier Severeide, som også håper Rogfast-beslutningen setter fart i planene om å knytte Bergen til Sunnhordland gjennom Hordfast.

– Frykter du ikke økt konkurranse fra naboene i nord og sør?

– Jeg er ikke redd for konkurranse. Vi klarer oss godt mot bergensere og siddiser i både idrett og kultur, og skal klare det i arbeids- og næringsliv også. Disse infrastrukturprosjektene byr på større muligheter enn trusler, men vi må bruke tiden fram til snora klippes i 2023-2024 til å rigge regionen for en ny framtid, sier HN-direktøren.

– En bompengepris på 300 kroner høres mye ut?

– Blir bompengeprisen for høy, reduseres nytteverdien tilsvarende. Dette er et prosjekt som vi i stor grad betaler selv. Heldigvis er den statlige andelen av finansieringen doblet i forhold til utgangspunktet, men det går en grense for hvor mye næringstrafikken tåler, sier Severeide.