GIGANTSKIP:  Her et foto fra innspurten  i byggingen av Glen Lyon på Hyundai Heavy Industry-verftet i Sør-Korea.
GIGANTSKIP:  Her et foto fra innspurten  i byggingen av Glen Lyon på Hyundai Heavy Industry-verftet i Sør-Korea.

Største skip noensinne til Aibel i Haugesund

Aibel i Haugesund får fredag eller søndag besøk av ”Glen Lyon”, det største skipet som noen gang har ankommet Haugesund havn. I nærmere halvannen måned kommer det til å dominere bybildet – og gi kjærkomment arbeid til mange.

– Dette er et svært velkomment oppdrag for oss, sier kommunikasjonssjef i Aibel, Bjørg Sandal .

Hun var i Haugesund for kort tid siden med triste nyheter om en ny runde med oppsigelser i konsernet som følge av manglende oppdrag. Denne gang var det ingeniørkapasiteten som måtte kuttes.

Onsdag bekrefter hun at ”Glen Lyon” er på vei med arbeid til mange, både egne ansatte og underleverandører. Det flytende produksjonsskipet ”Glen Lyon” skal klargjøres for å ta opp igjen produksjonen på Schiehallion og Loyal-feltene 175 kilometer vest for Shetland.

Skipet er høyt – høyere enn Nordsjøhallen og vil derfor bli godt synlig fra mange vinkler både i Haugesund og Nord-Karmøy.

Kommer rett fra Korea

Den 270 meter lange, 52 meter brede og over 100.250 bruttotonn tunge produksjonsskipet (FPSO),  er bygget ved en Hyundai Heavy Industry-verftet i Sør-Korea. På Aibel skal de siste installasjonene gjøres før skipet går vestover i havet til britisk sektor. ”Glen Lyon” vil være i stand til å behandle og eksportere opptil 130.000 fat olje per dag, lagre opp til 900.000 fat og  behandle 220 millioner kubikkfot naturgass per dag.

Skal produsere til 2035

Schiehallion- og Loyal-feltene har produsert nesten 400 millioner fat olje siden produksjonen startet i 1998. Den nye ”Glen Lyon” FPSO skal erstatte ”Schiehallion” FPSO, som startet produksjonen i 1998. Produksjonen ble suspendert i 2013 å gjøre vei for utviklingsprosjektet Quad 204 undervannsarbeid. Det var i juli 2011 at BP og partnerne varslet at  de ville investere ca tre milliarder pund for å bygge ut Schiehallion og Loyal-feltene. Ved siden av investeringene i nytt produksjonsskip, innebærer prosjektet boring av flere nye produksjons- og injeksjonsbrønner, oppgradering av rørledningene på havbunnet, manifold og brønnhode-infrastruktur.  Eierne regner med at investeringene gjør det mulig å ta ut reservene på 450 millioner fat olje framover til 2035 og kanskje videre. Den britiske oljegiganten BP er operatør og eier selv 36,3 prosent, mens Shell  har en eierandel på 54,03 prosent og OMV 9,67 prosent.

Kjærkomment

Kommunikasjonsdirektør Bjørg Sandal kan per dato ikke oppgi konkrete tall for Aibel-oppdragets omfang. Men at det er kjærkomment i en vanskelig markedssituasjon legger hun ikke skjul på. Det ligger også en anerkjennelse i at BP valgte dem til oppdraget. Her fant engelskmennene både kompetanse og kapasitet.

Se video med fortellingen om BP’s utbyggingsprosjekt og hvilken rolle ”Glen Lyon” skal ha i produksjonen.