DRAMATISK MED HUMOR: Stykket begynner med at kvinnen spilt av Janna Kari Kvinnesland finner en død mann i sengen sin.
DRAMATISK MED HUMOR: Stykket begynner med at kvinnen spilt av Janna Kari Kvinnesland finner en død mann i sengen sin.

Finner død mann i sengen, igjen

Snart er Janna Kari Kvinnesland tilbake på scenen i monologforestillingen Pietá, også denne gangen med sin usedvanlig stille motspiller.

HAUGESUND TEATER: Jeg synes det er kjekt at stykket kommer opp igjen og at folk har lyst å se det fremdeles sier en glad hovedrolleinnehaver Janna Kari Kvinnesland.

Det er nå tredje gang stykket blir satt opp igjen etter premieren sent på fjoråret. Denne gangen blir det også en snartur innom Tysvær med forestillingen som til nå har blitt spilt på Intimscenen i Festiviteten.

-Det har vært et veldig spennene og krevende prosjekt, samtidig som vi hadde så god tid til å hente fram det beste i teksten og måten å gjøre det hele på. Janna Kari skryter av regissørene Erik Schøyen og Monika Bjerke.

-De ha gitt meg så mye frihet og vi har hatt så utrolig fine arbeidsforhold med denne produksjonen. Andre gangen vi satte det opp igjen var det som om stykket hadde landet i meg på en litt annen måte enn første gang. Jeg håper det skal bli enda finere denne gangen.

Mange og forskjellige tilbakemeldinger

Tilbakemeldingene vært veldig mange forteller hun videre. Alt fra at folk synes det er en underholdende kveld til de som får med seg de mer triste sidene av historien til hovedkarakteren. Flere steder kan man velge om man vil le eller grine av historien, som i livet kanskje funderer skuespilleren.

Handlingen komisk og absurd

Historien begynner med at en kvinne våkner opp etter en fuktig aften. Ved siden av henne i sengen ligger en mann, og tilsynelatende sover. Hun husker ingenting og leter fortvilet i hukommelsen. Teoriene er mange og mannen i sengen er en god lytter. Og rundt henne blir tomflaskene flere og flere, selv om hun vanligvis ikke drikker.

Forfatteren danske Astrid Saalbachs har skapt en komisk og absurd setting, men bruker det til å fortelle om noe svært gjenkjennelig. Hvor lenge skal du klamre deg til det du hadde?

HELT ALENE: Janna Kari Kvinnesland tar helt alene hånd om scenen og publikum i Pieta

HELT ALENE: Janna Kari Kvinnesland tar helt alene hånd om scenen og publikum i Pieta

Veldig godt besøkt forestilling

Teatersjef og regissør Erik Schøyen gleder seg også til å sette opp forestillingen igjen.

-Vi har nå spilt seks forestillinger for 474 publikummere, totalt var det tilgjengelig 504 så belegget er jo veldig høyt, smiler en fornøyd teatersjef. Nå blir det fire nye forestillinger, tre i Haugesund og én i Tysvær.

-Vi setter den opp igjen rett og slett på grunn av «public demand». Og dette er nok siste runden – for nå skal Janna Kari inn i vår neste produksjon som er STORMEN avslutter han.