Skjermbilde 2016-02-22 kl. 17.32.31

Taper millioner på kaos og kolonnekjøring

Det var fullt kaos søndag da vinterferieturistene skulle hjem fra fjellet. Nå øker kravene om utbedring av E 134 over Haukeli.

HAUKELI: Budskapet er krystallklart. Utbyggingen på E134 må være fremtidsrettet for gi Vestlandet stabile og trygge veiforhold over fjellet på det som i dag er hovedveien mellom Haugalandet og Østlandet. Søndag var det opp mot ti timers venting i kolonnekjøring på det som i dag er hovedveien mellom Haugalandet og Østlandet.

– Nå må vi bygge for generasjoner, vi må ikke putle med noe småtteri, sier Svein Bringedal, daglig leder i Skude Transport & Spedisjon AS.

De som merker de til tider kaotiske tilstandene på fjellovergangen over Haukeli mest er langtransportørene. Årlig taper de flere millioner kroner på dårlig vær over fjellet.

– Dette drar på seg kroner og øre som alle må være med å å betale, sier Bringedal.

Øst-Vest-utredningen til Statens Vegvesen er tydelig på at E134 med en arm til Bergen er det mest samfunnsøkonomiske alternativet som hovedvei over fjellet. Regjeringen har også sagt at europaveien over Haukeli vil bli prioritert. Foreløpig har de likevel valgt å utsette byggingen av bergensarmen.

– Bergenserne sloss for Hardangervidda, og så har du Hemsedal som blir alternativ nummer tre. Da er det fare for at vi i stedet for en skikkelig hovedvei ender opp med tre kjerreveier som vi har hatt gjennom mange år, sier Egil Severeide, administrerende direktør i Haugesundregionens Næringsforening. –Men dette er politikk. Og i politikkens verden kan ofte faglige vurderinger bli lagt til side framfor lokalpatriotiske vurderinger.

En av de som ikke er redd for at politisk drakamp skal ødelegge for E134 over Haukeli er stortingsrepresentant Arve Kambe (H). 

– En arm til Bergen vil uansett ikke komme de neste ti årene. Det som haster for oss er nye tunneler over Haukeli for å fjerne kolonnekjøring og vinterstengning Så må vi komme oss raskere gjennom Telemark til Oslo, og det gjør vi gjennom Raulandstunnelen. Og så trenger vi en helt ny strekning mellom Ølen og Etne på vår side av fjellet.