haxi1

– Drar fort inn flere tusen kroner på en helg

Appen Haxi formidler kontakt mellom folk som trenger skyss, og folk som kan kjøre. Mange sjåfører tjener store penger på kjørevirksomheten, til tross for at det ikke er lov å kreve penger for kjøringen. Vi var med en Haxi-sjåfør på kjøretur.

Gjennom noen enkle tastetrykk er sjåføren bestilt. Kompiskjøring gjennom taxiappen Haxi begynner å bli stadig mer utbredt her lokalt.

– Drosjenæringen begynner å bli litt utdatert og de bør heller åpne opp for at ting kan sje på denne måten, sier sjåføren som TV Haugaland satt på med.

Sjåføren, som ønsker å være anonym, gjør som mange andre unge bilførere. Tilbyr sine tjenester gjennom internett, haxi og sosiale nettverk.Både taxinæringen og politiet mener kompiskjøringen kan sidestilles med pirattaxi-kjøring og ser derfor på kjøringen som ulovlig.

– Hadde de gjor tdette lovlig på en eller annen måte skulle jeg gjerne betalt skatt. Vi burde kunne registrere oss i et register, foreteller den unge mannen.

Haxi2

Denne uken ble tre Haxisjåfører fra Rogaland frikjent av Gulating lagmannsrett for det politiet mener er ulovlig transport av personer mot betaling. Sjåføren vi satt på med sier han aldri krever betaling for transporten.

– Jeg kan ikke be o å få penger, men vi deler som regel utgiftenene. Dessuten står jo folk fritt til å tipse sjåføren de sitter på med. På en helg blir det fort over 2000 kroner bare for å kjøre mennesker der de vil.

Taxinæringen i Norge er strengt regulert, og det stilles strenge krav til forsikringer og alle godkjennelser må være i orden. For Haxi-sjåførene er situasjonen imidlertid annerledes. Der trenger man i utgangspunktet kun et gyldig førerkort.

– Passasjerene kan be om å få se førerkort og slikt, men jeg har aldri opplevd at de har gjort det. Det finnes ingen garantier, og jeg tror det finnes mange som ikke burde gjort dette. De useriøse vil alltid være der.