Illustrasjon: Wärtsila
Illustrasjon: Wärtsila

Designer for kinesere på Fitjar

Da det kinesiske selskapet Shanghai Salvage Bureau (SSB) skulle ha designet et nytt dykkerfartøy falt valget på Wärtsilä Ship Design på Fitjar.

SKIPSDESIGN: Dykkerfartøyet skal bli brukt til å gjennomføre redningsoperasjoner på store havdyp, og  Wärtsilä Ship Design på Fitjar har signert kontrakt med Shanghai Bestway Marine Engineering Design Co på designet. Det nye dykkerfartøyet skal bygges for det kinesiske selskapet Shanghai Salvage Bureau.

– Vi har vært involvert i 5-6 år, og kommet med flere forslag underveis, før avtalen ble landet, sier administrerende direktør Ove Wilhelmsen i Wärtsilä Ship Design Norway til nettstedet maritime.no.

I følge nettstedet er det nye dykkerfartøyet beregnet for redningsoperasjoner på store havdyp inntil 6000 meters dybde. Skipet kan også brukes til metningsdykking, teknikken hvor risikoen reduserers for dykkersyke når dykkerne jobber på store dyp over lengre tidsperioder, for 24 dykkere ved bruk av to dykkerklokker.Det er det statseide selskapet Shan

Wilhelmsen forteller at det har vært en lang  prosess. Han ønsker ikke å si noe om verdien på kontrakten, men forklarer at alt arbeidet har vært verdt det.

– Dette er en stor og viktig kontrakt som skaper aktvitet i lang tid fremover, sier Wilhelmsen.