MOTSTRØM: Østensjø rederi har hele ti nybygg til levering de neste årene.
MOTSTRØM: Østensjø rederi har hele ti nybygg til levering de neste årene.

Rederiet mot strømmen

Mens store deler av skipsnæringen sliter med kontraktstørke og økende opplagstall er det byggebonanza i Østensjø rederi.

SKIPSNÆRING: Nesten ukentlig får haugalendinger servert nyheter om nye skip som havner i opplag og om bedrifter som sliter med å få hjulene til å gå rundt. Arbeidsledigheten, spesielt i Rogaland, er økende, og i Haugesund var den i november på 5,6 prosent. Hos Østensjø rederi i Haugesund ser de imidlertid mer positivt på situasjonen. I følge Maritime.no har rederiet 10 nybygg i vente inne 2018, og en investeringsportfølge på fire milliarder kroner.

– I disse dager har vi flere nybyggingsprosesser gående. Det er hektisk, men oppleves også svært positivt, sier Johan Rokstad, administrerende direktør i Østensjø rederi til Maritime.no

Alle skipene vil være levert inne utgangen av 2017. Ni av skipene som nå er under bygging går rett inn i kontrakter.
Et av skipene som blir levert allerede i løpet av få måneder er konstruksjonsskipet Edda Freya. Nybygget til 1,4 milliarder kroner er et resultat av et godt samarbeid mellom Østensjø Rederi og Deepocean. Skipet ferdigstilles i disse dager hos Kleven verft i Ulsteinvik og går rett inn i en femårskontrakt med DeepOcean. Når skipet er operativt vil det gi arbeid til nærmere 300 personer.

– Alle nybygg følges opp av prosjektgrupper bestående av egne ansatte med lang kompetanse innen sitt felt. Alle som deltar i prosjektene vil ha sin fremtidige arbeidsplass om bord i det nybygget de følger, sier Rokstad til Maritime.no

Og at rederiet fra Haugesund går motstrøms er tydelig. I følge Dagens Næringsliv har ikke ordrebøkene vært så tynne (abo) siden 2011. Nedgangen er størst for offshore serviceskip, og denne kategorien står alene for størsteparten av nedgangen.

For Østensjø har de siste årene imidlertid vært annerledes. I fjor sommer ble det klart at rederiet sikret seg en tiårig taubårkontrakt med Statoil verdt rundt 1 milliard kroner. Kontrakten innebærer bygging av tre nye store eskortetaubåter og 2 nye hjelpefartøyer. På høsten landet rederiet en ny kontrakt med Statoil. Denne gangen på Stureterminalen. Oppstarten på kontrakten er i desember 2016, og avtalen har en varighet på 8 år med ytterligere 7 årlige opsjoner. Rederiet satte da i gang byggingen av to nye hjelpefartøyer til.