Gulli og Ellingsen er for første gang i Haugesund, og er begge positive til markedsføringsdagen.
Gulli og Ellingsen er for første gang i Haugesund, og er begge positive til markedsføringsdagen.

– Vi lever online

I dag var det duket for MF-dagen på Edda Kino. Konferansen var nok en gang fullbooket, og det var mye nytt å lære om digital markedsføring.
BLI SETT ELLER GLEMT: Kristin Amalia Ellingsen fra Google Norge holder foredrag om viktigheten med søkemotormarkedsføring. Foto: Jenny Aimala

I dag var det duket for MF-dagen på Edda Kino. Konferansen var nok en gang fullbooket, og det var mye nytt å lære om digital markedsføring.

Med ni foredragsholdere fra bl.a. Facebook Norge, DDB, Starcom, Google Norge og flere, satt det rundt 200 mann med spissede ører da startskuddet gikk for Markedsføringsdagen (MF-dagen) i formiddag. Dette er et av Næringsforeningens nyeste påfunn, og de er selvfølgelig veldig fornøyd med at lokale bedrifter stiller opp.

LES OGSÅ: Holder næringslivet oppdatert

Kunnskapsløft

Bernt Jæger, konfreanseholder MFdagen

Bernt Jæger, leder for MF-dagen

– Vi arrangerer denne dagen for å løfte kunnskap om digital markedsføring for bedrifter på Haugalandet, for vi ønsker  å bli bedre, forteller konferanseansvarlig Bernt Jæger.

Jæger innrømmer at selv om man har tatt seg en høyere utdanning innen markedsføring er det fremdeles mye nytt en må få med seg for å holde seg oppdatert.

– I dag har vi en sjelden mulighet for å måle alt vi gjør, noe som kan gjøre oss mer treffsikre, sier en ivrig Jæger.

Kreativitet og relevans

En av foredragsholderene er Petter Gulli, som har 25 år fartstid i bransjen. Han skal i dag få gjøre det han elsker å gjøre, snakke om faget sitt.

– Vi lever i en forvirrende verden med stadig nye begreper innen markedsføring, men det som er viktig er kreativitet og relevans, forteller Gulli, kreativ leder og strateg i DDB.

Gulli og Ellingsen er for første gang i Haugesund, og er begge positive til markedsføringsdagen.

Gulli og Ellingsen er for første gang i Haugesund, og de er begge positive til MF-dagen.

– Det som er viktig med slike dager som i dag er at vi får møte mennesker i samme bransje, som også har samme utfordringer og trenger faglig påfyll, sier Kristin Ellingsen fra Google Norge.

Automatisert reklame

Hun hadde foredraget «Bli sett eller glemt!», der hun snakket om søkemotor som fremste drivkraft.

– Vi lever online, sier en klar Ellingsen under foredraget og viser til hvor mange ganger vi må sjekke mobilene våre daglig.

– Det som blir viktigere og viktigere i dag er automatisert reklame og levende bilder, forteller Ellingsen.

Men markedsføring har møtt på utfordringer den siste tiden og en av dem er hvordan en skal få oppmerksomhet fra brukere.

– Ad blocking er blitt en trussel for mediabransjen, og derfor er det viktig å jobbe sammen for nye løsninger, legger Jæger til.