PÅ EDDA: Foajeen på Edda er ideel for mingling, mener Bernt Jæger.
PÅ EDDA: Foajeen på Edda er ideel for mingling, mener Bernt Jæger.

Holder næringslivet oppdatert

– Mange er langt fremme, mens andre har en vei å gå med hensyn til å snu tankesettet, sier Bernt Jæger, ansvarlig for MF-dagen. Han mener lokale bedrifter har mye å vinne ved å bli bedre på digital markedsføring.
FULLTEGNET: MF-dagen ble utsolgt allerede en måned før konferansen finner sted, 25. september. Her fra fjorårets arrangement. Foto: Arkiv

– Mange er langt fremme, mens andre har en vei å gå med hensyn til å snu tankesettet, sier Bernt Jæger, ansvarlig for MF-dagen. Han mener lokale bedrifter har mye å vinne ved å bli bedre på digital markedsføring.

Den 25. september er det klart for historiens andre utgave av MF-dagen (Markedsføringsdagen) i regi av Haugesundregionens Næringsforening. Men tross kort fartstid er det allerede flere uker siden konferansen var fullbooket.

– Vi er selvfølgelig veldig fornøyd med det. Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger i fjor, og faktisk sa 100 prosent av deltakerne at de ville komme tilbake, men det er forskjell på det folk sier og det de gjør. Dette er en god attest på at vi gjorde noe riktig, sier Bernt Jæger.

ENERE PÅ SINE FAGFELT: MF-dagen kan nok en gang skilte med de beste innen markedsføring og digitale medier. Foto: Arkiv

ENERE PÅ SINE FAGFELT: MF-dagen kan nok en gang skilte med de beste innen markedsføring og digitale medier.

Næringsforeningen har med flere lokale støttespillere på laget. Hovedsamarbeidspartner er Appex, i tillegg stiller Header, Apps Consulting og Optify med hver sin stand.

Jæger mener det er stort behov for påfyll i marketing-segmentet.

– Det en lærte på markedsføringsskolen for ti år siden er nødvendigvis ikke like aktuelt lenger. Hvis det er en bransje der en trenger fortløpende oppdatering, så er det denne, forteller han.

– Kvaliteten er viktig

Et annet suksesskriterium er antagelig at de nok en gang kan skilte med store navn på plakaten. Deriblant Country Manager i Facebook Norge, Rune Paulseth, kreativ leder i det anerkjente marketing-selskapet DDB Oslo, Petter Gulli, og ansvarlig for norske mediebyråer i Google, Kristin Amalia Ellingsen.

– Disse er ledende innen sine områder. Det at vi har enerne på sine fagfelt som foredragsholdere, bidrar nok til populariteten, sier Jæger.

Konferansen finner sted i Edda 5, som tar rundt 200 mennesker. Dersom de hadde flyttet arrangementet, kunne de sikkert solgt langt flere plasser, men det er ikke aktuelt.

PÅ EDDA: Foajeen på Edda er ideel for mingling, mener Bernt Jæger.

PÅ EDDA: Foajeen på Edda er et bra sted å mingle, mener Bernt Jæger i Næringsforeningen.

– Det har mye med salen å gjøre. Dette er en heldigital konferanse, så Edda 5 er helt ideell. Kvaliteten i dette er viktig for oss, og det er veldig lett å få kontakt med publikum der. Så lever vi godt med at det er fulltegnet, sier Jæger fornøyd.

– I tillegg er foajeen på Edda godt egnet for mingling.

Lettere å hevde seg

Som fjorårets evaluering skulle tilsi, er det mange av de samme bedriftene som er påmeldt, men de har også noen nye med. Jæger tror det er stor forskjell på hvor godt det lokale næringslivet følger med i utviklingen.

– Mange er langt fremme, mens andre har en vei å gå med hensyn til å snu tankesettet. Markedsføring var på mange måter enklere før, da de store aktørene kunne servere det samme budskapet i alle kanaler, forklarer han.

– Nå er det mer skreddersøm på de ulike flatene. Det gjør også at de som følger med har bedre mulighet til å få oppmerksomhet til en rimeligere penge, og det er lettere å hevde seg som en en liten aktør og få valuta for å være smart.

I etterkant av fjorårets konferanse så de flere eksempler på at bedrifter gjorde radikale endringer i markedsstrategien.

– Det betyr at dette har noe for seg. Vi sier at konferansen er en verktøykasse, og når en går ut av salen så skal en ta med seg konkreter hjem, som kan tas i bruk med en gang, sier Jæger.