VET IKKE: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor kan ikke forklare hvorfor Sætre ble belastet. Foto: Telenor
VET IKKE: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor kan ikke forklare hvorfor Sætre ble belastet. Foto: Telenor

Fikk falske Telenor-fakturaer

Helt siden januar har Rikard Sætre mottatt regninger på et abonnement han ikke kjenner til – uten at noen klarte å stanse det. Telenor skylder på systemsvikt.
OPPGITT: – Det er en slags Davids kamp mot Goliat, sier Rikard Sætre, som har prøvd å stanse et kunstig Telenor-abonnement i åtte måneder. Foto: FKK

Helt siden januar har Rikard Sætre mottatt regninger på et abonnement han ikke kjenner til – uten at noen klarte å stanse det. Telenor skylder på systemsvikt.

Det er elleve år siden Rikard Sætre sist var kunde hos Telenor, men den 20. januar fikk han plutselig en regning i postkassen, til en adresse han ikke hadde bodd på siden 2004. Der sto det at han skyldte 186 kroner, for en tjeneste han ikke hadde bestilt.

Han tok kontakt med Telenors kundesenter og fikk muntlig beskjed om at fakturaen og abonnementet skulle slettes, men det slutter ikke der. Han får riktignok kreditnotaer på de første regningene, men i februar begynner også inkassokravene å tikke inn.

VET IKKE: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor kan ikke forklare hvorfor Sætre ble belastet. Foto: Telenor

VET IKKE: Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor kan ikke forklare hvorfor Sætre ble belastet. Foto: Telenor

Sætre ber derfor om en skriftlig bekreftelse på mail, og den 10. mars får han melding fra kundeansvarlig om at «abonnementet er avsluttet og alt utestående er nå kreditert». Denne dokumentasjonen sendte han videre til inkassoselskapet (Gothia AS), som naturligvis frafalt kravet, og den underlige episoden så ut til å være ut av verden.

Det var den ikke.

– Uheldig tilfeldighet

I mai mottok han en ny faktura på 419 kroner, og tross flere bortforklaringer fra Telenor, bare fortsetter de å komme. Helt til august, da Sætre ber Haugesundnytt se på saken.

Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø, beklager bryderiet de har påført Sætre, men kan ikke forklare hva som er årsaken.

– Det må kalles en uheldig tilfeldighet. Kontoen ble egentlig avsluttet, men ved en feil ble den automatisk reaktivert, antagelig på grunn av en systemfeil, sier Sandstø til Haugesundnytt, og legger til at kontoen gjaldt et såkalt Basis-abonnement på internettjenester.

– Vi beklager at det har blitt litt rot, frem og tilbake. På et tidspunkt ble den slukket ned, men brukernavnet har kanskje levd videre. Jeg kan ikke forklare hvorfor, og kundebehandleren skjønner heller ikke hva som har skjedd.

Han presiserer at Sætre ikke er belastet økonomisk.

– Vi har sett gjennom alt, og han har i hvert fall ikke blitt belastet økonomisk. Alt er kreditert og ordnet opp i, forteller Sandstø.

– Davids kamp mot Goliat

Sætre er glad det hele er over, men frykter at andre lett kunne kommet dårligere ut av det.

– Andre hadde kanskje latt seg lure. I hvert fall de som har andre abonnementer hos Telenor. De hadde kanskje betalt uten å tenke så mye over det, reflekterer han, og er skuffet over at de ikke har tatt kontakt med ham personlig.

– Det viser seg at det er «TV2 Hjelper Deg» og den slags som skal til før en når gjennom. Dette er jo en slags Davids kamp mot Goliat, og jeg synes det er rart de behandler potensielle kunder på denne måten. Det fremstår som litt for stort firma der den ene ikke vet hva den andre gjør, sier Sætre.

Dersom andre skulle havne i tilsvarende situasjon, oppfordrer han dem til å be om skriftlig bekreftelse.

– Jeg måtte være litt smart og slutte å ta telefonen når de ringte. Jeg ba dem om å svare på mail, men de ringte likevel. Om det er bevisst fra deres side, vet jeg ikke, men om jeg ikke hadde gått over til mail så hadde jeg ikke fått stoppet inkassokravet.