Haugesund, august 2009 Den Norske Filmfestivalen i Haugesund.Foto:HELGE HANSEN
Elevene får mulighet til å prøve seg på rød løper under "Elevenes filmfestival". Foto: Helge Hansen

Elevenes filmfestival

Gjennom Den norske filmfestivalen gir Edda kino et lokalt og spennende tilbud til elever og unge sammen med viktige samarbeidspartnere.

HAUGESUND: Hele 3000 elever fikk tilbud om rød løper og store kinoopplevelser under filmfestivalen i år. Elevene får også et tilbud om å møte filmskaperene bak de ulike filmene de ser, dette skaper en arena som åpner for spørsmål fra de nysgjerrige inviterte.

Dette skjer gjennom den lokale skolesekken i Haugesund og et samarbeid som Edda kino og Den norske filmfestivalen har gjort med Haugesund Sparebank, Haugaland Kraft og Film & Kino. Programmet retter seg spesielt mot barn og unge, og er et spennende samarbeid i følge arrangørene.

– Vi er stolte og glade over å kunne gi dette tilbudet til byens elever for fjerde år på rad, sier kinosjef på Edda Marit Sætre Færevåg.

Både elever fra grunnskolen og videregående skole deltar på arrangementet og det vises kvalitetsfilmer for både 6.-, 7.-, og 10. klasse de kommende dagene.

Retter fokuset mot det lokale
– Filmfestivalen i Haugesund setter regionen på kartet og er viktig for næringen lokalt. Økningen i publikumsbesøket de siste årene viser at lokalt folkeliv er en naturlig del av filmfestivalen og da er det ekstra hyggelig at skolene inkluderes, sier André Sæbø, markedsskjed i Haugesund Sparebank.

For samarbeidspartnerene er dette et viktig tiltak som de ønsker å støtte og som setter fokus både på de yngre og det lokale under festivalen. 

– For oss som samarbeidspartner er det viktig at Den norske filmfestivalen også kommer det lokale publikummet til gode. Skolekinosatsingen er en flott måte å engasjere og inspirere barn og unge, sier Gunn Margareth Lassesen i Haugaland Kraft.