PERFEKT SJØSETTING: Her glir Edda Freya av beddingen i Ullsteinsvik lørdag. Fotos: rederiet
PERFEKT SJØSETTING: Her glir Edda Freya av beddingen i Ullsteinsvik lørdag. Fotos: rederiet

«Edda Freya» fikk perfekt sjøsetting

Lørdag 15. august møtte Østensjørederiets nye offshore konstruksjonsfartøy, «Edda Freya», sitt rette element for første gang. Sjøsettingen skjedde på Kleven verft i Ulsteinsvik med skipsreder Johannes Østensjø og Chief Operating Officer, Kenneth Walland, stede. Og det gikk perfekt.

Det nye skipet er 150 meter langt og det lengste skipet verftet har bygget. Det er designet med fokus på kabelleggingsoperasjoner, offshore konstruksjoner og såkalte IMR-operasjoner. Skipet skal arbeide for Deep Ocean når hun blir levert fra Kleven i februar 2016. Da skal fartøyet utføre installasjonsarbeid på Maria-feltet i Norskehavet.

Design og spesifikasjoner
Edda Freya er designet av Salt Ship Design i tett samarbeid med rederiet og DeepOcean. Med en lengde på 149,8 meter, en bredde på 27 meter og 2300 kvadratmeter totalt dekksplass vil fartøyet kunne utføre tunge operasjoner i offshore konstruksjonsmarkedet. Fartøyet er utstyrt med en 150 tonn vertikalt leggesystem, en 3000 tonn karusell for rørlegging og en 400 tonn hovedkran som kan løfte 600 tonn.

Revolusjonerende fremdriftssystem
Skipet vil bli levert med en ny dieselelektrisk hybrid fremdriftssystem. Systemet er utviklet av Siemens i samarbeid med Østensjø Rederi. Ved å bruke variabel rotasjonshastighet med optimal drift av dieselgenerator i kombinasjon med batterier, vil systemet redusere drivstofforbruket og utslippene av nitrogenoksider (NOx) og klimagasser (CO2 / metan).