LANSERINGSKLAR: Klesmerke "Amazing" er klar til lansering i disse dager. Bak meret står b.l.a. glesgründer Asbjørn Fjeldheim. Foto: Fra katalog/Øivind Gismervik
LANSERINGSKLAR: Klesmerke "Amazing" er klar til lansering i disse dager. Bak meret står b.l.a. glesgründer Asbjørn Fjeldheim. Foto: Fra katalog/Øivind Gismervik

Satser på nytt kleseventyr

I 2011 solgte klesgründer Asbjørn Fjeldheim seg ut av klesfirmaet Risøe. Gjennom selskapet Onroad AS satser han nå på et nytt kleseventyr med klesmerket "Amazing".

MOTE: Asbjørn Fjeldheim er ikke ukjent med klær. For knappe 20 år siden var han en av gründerne bak kleskjeden Lene-V. Senere var han med å starte Solidkjeden og kjøpte klesmerket Risøe. Nå er det imidlertid klesmerket «Amazing» som gjelder.

– Klærne retter seg inn mot kvinner mellom 25 og 50. Stilen er pent hverdagstøy som er behagelig å gå i, sier Fjeldheim.

Sammen med partnerne Carina Fjeldheim, Arne Jæger og Vibeke Johannessen startet de så smått opp med salg for knappe et år siden. Sakte men sikker har klemerket vokst. «Amazing» finnes i dag i 50 butikker landet over, også i Haugesund.

Denne uken lanseres merket for alvor på klesmesser i Stockholm og i Oslo.

– Vi holder på å bygge opp et godt distribusjonsnett. Det blir avgjørende for den videre satsingen. Foreløpig er det Sverige og Norge, men også England og andre europeiske land er aktuelle. For å få til dette må vi ha god distribusjon, sier Fjeldheim.

Da Fjeldheim solgte seg ut av Risøe var han i utgangspunktet ferdig i klesbransjen. Fristelsen ble imidlertid for stor.

– Jeg har savnet klesbransjen og jeg ble fristet til dette. Jeg har lyst til på bygge noe med utgangspunkt i Haugesund og prøve å distribuere dette ut til andre land. Foreløpig er det få selskaper som har fått dette til og jeg mener timingen er god, sier Fjeldheim.

De har foreløpig invester rundt 1 million kroner i selskapet, men allerede inneværende år ser det ut som om de skal kunne tjene penger.

– Responsen så langt har vært god. Hvor mye vi tjener avhenger litt av hvor mye vi velger å satse på distribusjonen. jeg er likevel rimelig sikker på at vi skal tjene penger allerede nå, sier Fjeldheim.

Etter snart 20 år i klebransjen mener han at han har funnet suksessoppskriften.

– Den er enkel. Det handler om å ha gode varer som selger godt i butikk. Det mener jeg vi har her, sier Fjeldheim.