UTDANNING: – Dette er jo en fantastisk motivasjon til å fortsette, sier assisterende rektor ved Haugaland videregående skole, Solveig R. Kalstad.
Det var da ledelsen ved skolen gjennom kartleggingsprøver oppdaget at lesenivået blant elevene var kritisk lavt, at de valgte å ta grep.
Nå praktiserer de 20 minutter daglig lesing og systematisk jobbing med leseopplæring. Tiltakene har gjort skolen til vinner av Leseprisen 2015, som deles ut for første året.
– Målet har vært at elevene skal bli mer glade i å lese, og kose seg med det. Også tror vi at gjennom å lese mye, så blir en en bedre leser, sier Kalstad.
Elevene velger selv hva de ønsker å lese, og skoleledelsen gjør det de kan for å legge til rette.
– Vi prøver å tipse dem litt med kjekk, lettlest litteratur, samt å ha dette tilgjengelig i biblioteket, sier Kalstad.
Selve tildelingen skjer førstkommende tirsdag, under Nasjonal konferanse om lesing i Stavanger.
Juryen ved Lesesenteret, som deler ut Leseprisen, skriver følgende i sin begrunnelse:
«Juryen (…) gir Haugaland vgs særlig honnør for en slik eksplisitt lesesatsing når det ellers er et marginalt fokus på lesing i den videregående skolen. At skolen har store utfordringer i forhold til lesing blant sine elever, gjør satsingen ekstra viktig, og skolen kan også vise til imponerede resultater.»