TAP: FKH endte sesongen med et surt hjemmetap. Foto: Samuel Merkesvik.
TAP: FKH endte sesongen med et surt hjemmetap. Foto: Samuel Merkesvik.

Vant pris for beste internasjonale virksomhet

RUNITIC UB fra Vardafjell videregående vant prestisjefyllt pris i Wien denne helga.

VANT PRIS: Elevene kommer seirende hjem fra Wien, Foto: Privat. 

RUNITIC UB fra Vardafjell videregående skole vant prestisjefyllt pris i Wien denne helga under «Austrian International Trade Fair 2015». 

Ungt Entreprenørskap Rogaland valgte ut ungdomsbedriften fra Vardafjell videregående skole til å delta på den internasjonal messe for ungdomsbedrifter, som i år ble arrangerte i Østerrike. Elevene nådde helt til topp og tok hjem tittelen «Best international Business».

– Vi syns det er interessant å knytte bånd med bedrifter i utlandet og lære om internasjonalisering gjennom bedriftssamarbeid, fortalte Antika Vihovde i forkant av arrangementet til Haugesundnytt.

Sammen med Marie Rebecca Haugen, Marit Irene Brendeland, Thea Andersen, Charlotte Storesund Toft og Charlotte Aase Dybdahl gledet hun seg masse til Runitic UB skulle vise frem produktet deres i Wien.

Jentene har utviklet en treningstopp som har en lomme hvor det er plass til mobiltelefonen. Toppen finnes ikke på markedet fra før, noe som gjorde at deres produkt skilte seg ut.

Les også: Ungdomsbedrift satser internasjonalt 

Gleder seg: Thea Andersen (bak fra venstre), Marie Rebecca Haugen, Marit Irene Brendeland, og Charlotte Aase Dybdahl, Antika Vihovde (foran til venstre) og Charlotte Storesund Toft ser frem til å dra på internasjonal handlesmesse med ungdomsbedriften Runitic UB og genseren de selv har utviklet.

Gleder seg: Thea Andersen (bak fra venstre), Marie Rebecca Haugen, Marit Irene Brendeland, og Charlotte Aase Dybdahl, Antika Vihovde (foran til venstre) og Charlotte Storesund Toft ser frem til å dra på internasjonal handlesmesse med ungdomsbedriften Runitic UB og genseren de selv har utviklet.

Knytte internasjonale kontakter

«Austrian International Trade Fair 2015» er en salgsmesse for hele Europa hvor rundt 30 internasjonale ungdomsbedrifter deltar. Etter helgens deltagelse og ikke minst seier, fikk elevene forhåpentligvis knyttet kontakter for fremtiden.

– Vi håper deltakelsen kan hjelpe oss til å knytte internasjonale kontakter. Plutselig får en av oss bruk for de kontaktene vi fikk på messa i fremtiden, sier Vihovde.

Kriteriene for å vinne prisen: 

Materialer og kommunikasjon på engelsk (og / eller andre relevante språk)

* Tilgjengeligheten av internasjonale materialer og samtaleferdigheter

Internasjonalt markedspotensiale

* Produkt- og kommunikasjon som passer behovene til andre land og kulturer

Internasjonalt samarbeid

* EWB engasjement eller annet internasjonalt samarbeid