Tom Roger Aadland
Tom Roger Aadland

– Det er et mørkt album

Tom Roger Aadland har vært mye på veien siden han slapp sitt kritikerroste album «Rapport frå eit grensehotell» 23. januar. I forrige uke kom han omsider til hjembyen – med ensomhet, lengsel og fullt band.
JORDNÆR: Tom Roger Aadland gjorde en liten gjestekonsert på Shabby før han tok med seg bandet opp på Haugesundaren, fredag i forrige uke.

Tom Roger Aadland har vært mye på veien siden han slapp sitt kritikerroste album «Rapport frå eit grensehotell» 23. januar. I forrige uke kom han omsider til hjembyen – med ensomhet, lengsel og fullt band.

Vi møter ham i et lett overbefolket lokale på Shabby Records, der han skal gjøre en liten gjestekonsert før det braker løs på Haugesundaren litt senere på kvelden.

– Det er et mørkt album om ensomhet og lengsel etter kjærlighet, sier Aadland når han blir bedt om å beskrive sin siste utgivelse.

– Også er det et mer rocka, elektrisk lydbilde. Det er på en måte den første rockeplata jeg har gjort. Det meste er tatt på magefølelsen, og jeg har gått etter det jeg liker selv, så jeg var uvanlig spent på responsen.

Det kunne han spart seg, for albumet har fått strålende kritikker. Blant annet fikk den fem av seks mulige i Dagsavisen, og anmelderen kalte det «På grensen til genialt».

– Hvor mye betyr det med gode anmeldelser?

– Jeg er jo vant med å få gode kritikker, men hvis det hadde sluttet, så hadde jeg nok blitt bekymret. Jeg merker at det å få tilbakemeldinger det er hold i, både fra kritikere og lyttere, er egentlig veldig viktig. Uten det så blir på en måte musikken hengende litt. Det blir et vakuum, sier Aadland.

En hyllest til plateforretninger

Han er best kjent for sin gjendiktning av Bob Dylans legendariske plate «Blood On The Tracks», under tittelen «Blod på spora». Nå er han mer sin egen herre.

– Det er mer meg og jeg føler jeg har fått finstilt siktet litt. Gjennom hele prosessen synes jeg at jeg traff bedre, jeg synes låtene var et hakk mer solide, og vi visste hvor vi ville med produksjonen. Det skulle bli en mørkere og skitnere plate, og sånn ble det.

Det er Lars Voldsdal som har produsert, som blant annet har jobbet med Madrugada, Turboneger og Hellbillies. Ellers er Aadland også ute på sin mest rocka turné, der han har med seg Kjetil Steensnæs på gitar, Allan Dalen på trommer og Bjørn Holm på bass.

Før de slo seg løs på Haugesundaren, la som nevnt Aadland turen innom Shabby Records.

– For meg er det en slags hyllest, til Shabby og til musikkforretninger. Det er bra at noen fortsatt eksisterer. Da jeg var 14-15 år hadde vi sikkert seks-sju å velge mellom, men nå er det nesten ingen igjen. Det er et møtested der en kan gå og bla i plater og prate med likesinnede. Det er viktig.