Wathne
Wathne

Fornemmelser og skrekkscenarier

Fredag i forrige uke var det duket for to nye utstillinger i regi av Haugesund kunstforening, denne gang med Hebe Camilla Wathne og Margreta Stølen. Begge synes det er stas å bli invitert av Haugesund Kunstforening.
HVERT SITT UNIVERS: Hebe Camilla Wathne (t.v) og Margreta Stølen driver begge med tegning, men rent kunstnerisk er de veldig forskjellige.

Fredag i forrige uke var det duket for to nye utstillinger i regi av Haugesund kunstforening, denne gang med Hebe Camilla Wathne og Margreta Stølen. Begge synes det er stas å bli invitert til Billedgalleriet.

Vernissage

Vernissage

Hebe Camilla Wathnes utstilling i Sal 1 har fått tittelen «Lyden av lys» og består av lydskulpturer, fotografi og tegning. Det gjennomgående temaet kan sies å være ulike tolkninger av mønster i vannets overflate når det utsettes for lyd.

– Jeg har jobbet med dette prosjektet i noen år og det har kommet til uttrykk på forskjellige måter, sier Wathne.

– For min egen del er dette en forskningsprosess, og resultatet bærer preg av en søken. For meg som sitter og forsker på dette, er det ikke alltid jeg tenker visningsrom, men nå som det er utstilt her, kan jeg se hvilken søken jeg har vært gjennom så langt.

– Hva er det du søker etter?

– Det er ikke så lett å si. Det går mer på fornemmelser, og det handler nok ofte om at jeg fornemmer forbindelser. Fornemmelser jeg ikke kan sette fingen på, men som jeg prøver å synliggjøre. Vi lever i et materialistisk verdensbilde, men jeg føler at det ligger kvaliteter i det usynlige.

De fjerne ting

Når det gjelder betrakteren, håper hun å peke på noen slags subtile forbindelser som finnes mellom mennesker, mellom oss og naturen, og mellom oss og kosmos.

– Også de fjerne ting er man nær, og jeg tror det er viktig å utvikle en følsomhet for disse tingene i vår tid, sier Wathne.

StølenHun har bodd mange år i Stavanger, men er skal snart flytte til Østlandet. Etter det hun kjenner til viser Haugesund Kunstforening godt igjen i den kunstneriske offentlighet.

– De er vel av de beste i landet når det kommer til å promotere unge kunstnere og mye forskjellig. Jeg ble nettopp oppringt fra en journalist i Stavanger Aftenblad som sa at det skjer jo så mye spennende på Haugesund Billedgalleri. Det er det inntrykket jeg har, sier Wathne.

Margreta Stølens verk henger i Sal 2 og går under navnet «Good Fortune». Hun jobber primært med tegning i stort format og streken hennes ligger tett opp mot hyperrealisme. Motivene derimot ligner mer på surrealistiske skrekkscenarier, og tematikken er på alle måter urovekkende.

Et godt rykte

– Jeg begynner som regel med et fotografi og et motiv jeg liker, og når jeg tegner det så utvikles det en fragmentert fortelling. Det dukker opp nye elementer som jeg synes passer inn, og så blir det en slags collage, sier Stølen.

– Jeg jobber nesten som en koreograf. Tegning som medium tar veldig lang tid, så jeg får et nært forhold til alle objektene.

– Det er mye dramatikk i bildene?

– Det er det, men livet er jo dramatisk. Ellers liker jeg at godt at det er bevegelse i bildene. På avstand ser det ut som det er pent tegnet, men jeg tegner egentlig raskt og grovt, som passer med det dramatikken i arbeidene.

Stølen hevder hardnakket at det ikke er noe ondt i bildene, men må innrømme en liten tilbøyelighet.

– Jeg har alltid vært tiltrukket av de mørke sidene i kulturen vår. Og det er et slags alvor som jeg prøver å få frem.

Til daglig holder hun til i Oslo og har god kontakt med kollegaer via Tegnerforbundet. Også der har Haugesund Kunstforening høy status.

– Jeg har sett at det er veldig mye gøy som skjer her. De er kule som lar så mange unge kunstnere få stille ut, og galleriet har et veldig godt rykte i Oslo, sier hun.