Siste:

Lokalt containerrederi ser effektivitet i miljø

Rederier vil kjøpe miljøvennlige skip som får mer gods over på kjøl. Akkurat slik som den nye havnestrategien til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

SJØTRANSPORT: Det lokale containerfraktrederiet North Sea Container Line er sentral i utviklingen av en 2-fartøysløsning for kysttransport. Det melder kommunikasjonsselskapet Gambit HK Strategies i en pressemelding til TV Haugaland. 

-I dag går rundt 30% av containerederiets omsetning til betaling av havnerelaterte kostnaderknyttet til lasten, skriver Gambit i pressemeldingen.

Sjøtransporten sliter med konkurransedyktigheten. En av hovedutfordringene er at mange bedrifter må frakte gods med bil til havner som er store nok for containerskipanløp. 

-Med denne nyeløsningen kan lasten hentes i mindre havner og leveres nærmere kunden. Vi kan dermed ta flere større del av transporten til sjøs, heter det i pressemeldingen. 

I følge Arne Jakobsen kan North Sea Container Line spare 60 millioner, omtrent 15 prosent av omsetningen, med et slikt fartøykonsept. 

Meldingen fra internasjonale kommunikasjonskonsernet er betimelig lansert til Haugesundkonferansen. Både den forrige og sittende regjering har lenge hatt store ambisjoner om å satse mer på sjøtransport. Men i stedet har mer last godt fra kjøl til vei. Altså stikk motsatt av myndighetenes og næringens ønske. 

Følg tvh.no under Haugesundkonferansen