Siste:

Sildakongen vant VG-test

Sildakongen Produksjon AS på Åkra opplever sterk vekst og gode tider for havets sølv. I en VG-test får de bekreftet at sursilden skaper smil hos kundene.

SILD: Spis sild, så blir du snill, heter det. Men det er stor forskjell på sild og hvor godt den smaker. Derfor har VG testet ulike sildetyper fra butikkhyllene. Tabloidavisen valgte ironisk nok å teste sursild. 200 testpersoner smakte på 10 ulike sursildprodusenter. 38 av dem valgte Sildakongens produkt.

– Det er vår klassiske sursild og det er selvsagt stas å bli testvinner. Det er mye tradisjoner når vi snakker om sild så du skal ikke tukle for mye med oppskriften, sier en fornøyd Sivert Simonsen, daglig leder i Sildakongen Produksjon AS.

-Hva betyr det å vinne en slik test?

-Det er vanskelig å gi et eksakt tall, men hvis du ser på hva det koster for en liten bedrift å annonsere i VG så får du en anelse. Slik omtale er gullverdt og vil gjøre det enklere for oss å selge inn produktene.

Sild i vekst

Sildakongen kan se tilbake på solid vekst. i 2012 omsatte selskapet for 14,9 millioner og resultat på en snau halvmillion. I 2014 har omsetningen økt til 19,7 millioner og et resultat på cirka to millioner.

-Dette er ureviderte tall, men ja, vi opplever god vekst, sier Simonsen, som styrer driften fra kontorene på Åkra.

-Vi opplever at oppmerksomheten rundt sild er økende og dette bekrefter tall fra Sjømatrådet. Sild er blant fiskeslagene som øker mest i omsetning på landsbasis, sier Sivert Simonsen til TV Haugaland.

Sursild er et såkalt eddikbasert sildeprodukt. Det er krydderbaserte sildeprodukter som selger mest i Norge.