Haugesund Billedgalleri
Haugesund Billedgalleri

Vil gå i fakkeltog for Helganes

Egil Severeide frykter Haugesund lufthavn kan bli spist opp av Sola og Flesland dersom ikke dagens nisjetilbud opprettholdes.

SAMFERDSEL: Lederen i Haugesundregionens næringsforening mener at de nært fastlåste forhandlingene mellom Avinor og Lufthavnutbygging AS (LUB) kan føre til en nedbygging av Helganes.

Martin Laurhammer i LUB har tidligere sagt at det kan gå utover rutetilbudet dersom ikke partene kommer til en enighet om videre drift av flyplassen.

Avhengig av nisjetilbud

De to siste dagene har Rogfast, ferjefri vei fra nord til sør i Rogaland, stått i fokus på Sola-møtet. 

Prosjektet ventes å gi en reisetid med bil fra Haugesund til Stavanger på rundt én time.

– Kan Rogfast føre til at Helganes blir spist opp av Sola?

– Ikke hvis vi klarer å bygge den opp som en nisjeflyplass. Men om kun Oslo-rutene gjenstår, noe som kan bli en realitet ved nedbygging, blir kraften mye svakere, og politikerne kan finne ut at vi ikke trenger et tilbud mellom Bergen og Stavanger, sier Severeide.

I sitt innlegg helt på tampen av årets Sola-møte fortalte han rogalandsbenken fra Stortinget at han var villig til å ta i bruk uvante midler for å beholde dagens rutetilbud på Haugesund lufthavn.

– Det er ikke ofte vi går i fakkeltog i Nord-Rogaland, men det er jeg villig til å gjøre for å beholde flyplassen, sa han.

– Sola ville blitt hovedtema

Tidligere fylkesordfører i Rogaland, Tom Tvedt (Ap), synes det har vært overraskende stille rundt Haugesund lufthavn på årets Sola-møte.

– Jeg registrerer at dette er spørsmål man faktisk ikke vil ta opp. Hadde det vært snakk om nedleggelse av Sola flyplass, skal jeg love dere at det hadde vært hovedtema på dette møtet. At dette er kritisk, er det ingen tvil om, sier han.

– Ikke i tråd med lovverket

Lufthavnutbygging AS, det privateide selskapet som i dag drifter Haugesund lufthavn sammen med statseide Avinor, har tidligere hevdet at forhandlingene står såpass fast som de gjør fordi Avinor krever for mye penger i reforhandlingene av avtalen.

De mener det som en følge av dette kan bli vanskelig å opprettholde utenlandsflygningene, fordi betingelsene Avinor har lagt fram vil føre til dyrere drift av lufthavnen.

Avinor på sin side sier at økte inntekter på lufthavnen har ført til at avtalen kan vise seg å være lovstridig, og at den derfor må reforhandles. Disse reforhandlingene har pågått siden i fjor.

Margrethe Snekkerbakken, direktør for regionale lufthavner i Avinor, utdyper.

– Det er rett og slett rammebetingelsene slik de fungerer i dag som ikke er i tråd med lovverket. Jeg håper man ser, i den situasjonen vi er i nå, at dette ikke bare er et forsøk fra Avinor på å tjene mer penger, sier hun.

Under et innlegg på Sola-møtet tidligere i dag la hun imidlertid ikke skjul på at dette vil være et av utfallene dersom en avtale i tråd med deres innstilling blir en realitet.