Siste:

Fjord1 falt for eget grep

Fjord1 trengte reservedeler og mekaniker fra Bergen for å holde den tredje ferja i Arsvågen-Mortavika-sambandet i drift, men ble forhindret da de selv stengte Sandvikvåg-Halhjem.

SAMFERDSEL: Stormen NIna og hennes herjnger skaper ringvirkninger de færreste kan forutse, også for ferjeselskapet Fjord1, som både drifter ferjesambandet Arsvågen-Mortavika og Sandvikvåg-Halhjem.

På søndag, midt i stormens hete måtte nemlig den tredje ferga i sambandet skifte noen reservedel. Dermed vokste både køer, frustrasjon og irritasjon proporsjonalt hos både privatpassasjerer, lastebilsjåfører og bilister. 

Både mekaniker og deler befant seg nemlig i Bergen. Dermed nådde ikke Fjord1 frem med teknisk bistand til sitt eget ferjesamband. Ferjeføljetongen var et faktum. 

-Da falt vi for eget grep ettersom vi akkurat hadde stengt sambandet mellom Sandvikvåg og Halhjem, sier Oscar Bergheim, pressekontakt i Fjord1. 

I uværsperioden har Haugaland-halvøya vært isolert i alle europaveiretninger. Både vestover langs E134 over Haukelifjell, E39 nordover og sørover. Mange bedrifter har rett og slett ikke fått varer og folk frem. 

-Skjebnens ironi innhentet altså Fjord1?

Ja, det kan du godt si, sier en lattermild Bergheim og legger til.

-Vi har stor forståelse for ulempene som slike driftstans medfører, sier han.

Den omtalte tredjeferjen har cirka 70 planmessige døgn med driftsstopp i året. Da må bilistene greie seg med en ferje mindre og altså lengre ventetid enn normalt. 

-Neste planmessige driftstans for tredjefergen kommer neste uke, da er den ute fire dager, for deretter å bli satt inn i trafikk igjen. Litt senere skal den ut 10 dager, forklarer Bergheim.

Fjord1 legger mesteparten av vedlikehold og reperasjoner og vedlikehold i vinterhalvåret.

-Da er det minst trafikk, sier han.