trekantsamband_0_0

– Dette vil svi

34.000 kroner,- det er prisen hver eneste norsk bilist må betale i bompenger for utbyggingen av norske veger. Ikke overraskende er FrP kritiske til regjeringens bilpolitikk. - I tillegg til alle andre avgifter som er forbundet med bilhold, vil 34.000 kroner svi for mange som ikke har så altfor god råd fra før, mener Helge Thorheim, Karmøy Frp.

Den rødgrønne regjeringen har siden starten i 2005 satt i gang bompengeprosjekter som vil koste norske bilister 99 miliarder kroner. Det har Fremskrittspartiet regnet seg fram til etter å ha gjennomgått vedtatte utbygginger med bompengefinansiering de siste seks årene. VG har ettergått deler av tallmaterialet. Innkrevingskostnader og finanskostnader er også tatt med, siden det er bilistene som må dekke dette også. Den eksakte regningen til bilistene blir da i følge FrP 98,87 milliarder kroner. I tillegg kommer som kjent årsavgift, registreringsavgift og avgifter på bensin og diesel. Prosjektene som er foreslått av regjeringen og vedtatt av Stortinget tilsvarer 34.000 kroner i bompenger på hver bilist, skriver VG.

– I den grad vi får bedre veier er det stort sett bilistene som skal betale dette selv gjennom en ekstra transportskatt. Det er ganske sært og unødvendig i et av verdens rikeste land, sier Arne Sortevik (Frp), medlem av Stortingets Transportkomité, til VG.

Men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) vil ikke love mindre bruk av bompenger. – Alle bompengeprosjektene er lokalt initiert og baserer seg på lokale vedtak. Her er det ennå deler av Norge som setter sin lit til at de får finansiert sine prosjekter helt eller delvis med bompenger, sier Kleppa til VG.

– Det er merkelig at det nettopp er en rød-grønn regjering som sørger for at bilen som transportmiddel blir stadig mer blir en usosial politikk overfor store deler av befolkningen, skriver Helge Thorheim i en kommentar på Facebook.