luftig_sorensen_0

– Sponsormidler i fare

TV2 ble utelatt fra budrunden, og Canal+ ordnet en formodentlig lukrativ avtale med NFF før de andre TV-kanalene engang hadde skjønt hva som var hendt. Det får dystre konsekvenser for tippeligaklubbenes sponsorinntekter.

Da TVH-radio tidligere i dag snakket med Jarle Alvær, markedsdirektør i Chess som er FKHs hovedsponsor, hadde han følgende kommentar:

– For oss som nasjonal aktør er det viktig å nå bredere enn bare Haugesund og Bergen, og det er derfor vi tidligere har kjøpt en del av de sponorproduktene fra FKH og Brann.

Nå som kampene til disse lagene ikke lenger vil sees av like mange, fordi de går på betal-TV, spår Alvær en nedgang i sponsormidler, ihvertfall fra bedrifter med nasjonale markedsområder.

– Jeg tror det først og fremst har en betydning for de store nasjonale aktørene som sponser norsk fotball. Jeg tror ikke det vil ha like stor betydning for de mer lokale sponsorene, slik som Sparebanken Vest som har lokal tilhørighet.

Disse bedriftene er ikke avhengig av TV-seere på samme måte, men mer av tilskuertall og radiolyttere.

– Sponsormidlene står i fare for mange tippeligaklubber, ikke bare FKH.  TV-mediet har vært ekstremt viktig for klubbene i de siste 6-7 årene. De har brukt mengden med TV-eksponering som grunnalg for å selge sitt produkt. Nå må klubbene virkelig gå i seg selv og finne nye måter å selge seg selv på fordi de ikke vil bli sett like mye på TV.

Alvær tror ikke Canal+ vil klare å samle et like stort antall seere som det TV2 har klart, og at dette vil bety et rent nettotap for Tippeligaklubbene.