trekantsamband_0

Livsfarlig trøtte vestlandsbilister

Høy musikk, åpne vinduer og kaffe er noen av løsningene bilister på Vestlandet tyr til for å holde seg våkne bak rattet. – Mange vet trolig ikke at det er forbudt å kjøre bil i trøtt tilstand, sier skadeekspert.

Under halvparten av bilistene på Vestlandet stopper og hviler når de blir trøtte eller slitne, viser en landsdekkende undersøkelse Norstat har gjennomført for Storebrand Forsikring.  

– Det eneste riktige å gjøre dersom du føler deg trøtt og sliten bak rattet er å stoppe opp og hvile. Ifølge vegtrafikkloven er det faktisk forbudt å kjøre dersom du er trøtt. Nå er sommerutfarten rett rundt hjørnet og tusenvis av norske familier skal sitte timevis i bil. Oppfordringen er derfor å sette av tid til hvile og å bytte på kjøringen, sier Tom Granquist, direktør i Storebrand Forsikring.  

Undersøkelsen avdekker hva vestlandsbilister gjør når øyelokkene begynner å bli tunge, og er foruroligende lesning. 23 prosent av respondentene oppgir at de åpner vinduet, 17 prosent kjøper en koffeinholdig drikk på bensinstasjonen, mens 13 prosent skrur opp musikken i bilen. 13 prosent av bilistene på Vestlandet har svart at de aldri blir trøtte mens de har kjørt bil.  

Fatalt å duppe av  

I den samme undersøkelsen kommer det fram at hver fjerde bilist på Vestlandet har opplevd ulykker eller nestenulykker som følge av trøtthet bak rattet. Kristin Øyen i Trygg Trafikk syns andelen er høy, men mener tallene stemmer godt overens med ulykkesanalysene til Statens vegvesen.  

– I 2008 skyldtes 14 prosent av dødsulykkene i Norge at føreren sovnet bak rattet. Mange tror nok de klarer å holde seg våkne på ren viljestyrke, eller er for lite bevisste på risikoen de utsetter seg og andre for. Å gå 24 timer uten søvn tilsvarer en promille på 1.0, og gir svært stor risiko for ulykker, sier Øyen.  

Hun forteller at gjesping, glipping med øynene samt at man småfryser eller har problemer med å konsentrere seg om bilkjøringen er tegn på at man bør hvile. – Det er vanskelig å gi generelle råd om hvor ofte bilførere bør hvile, men vi anbefaler en kort pause og en liten benstrekk etter 2-3 timers kjøring. Yrkessjåfører må stanse og hvile i minst 45 minutter etter 4,5 timers kjøring – og skal ha minst 11 timers hvile i døgnet, sier hun.  

Eldre flinkest  

Undersøkelsen viser også at eldre bilister er flinkest til å ta pauser når de blir søvnige. Mens 52 prosent av bilister over 50 år stopper bilen når de blir trøtte, gjelder dette bare for 33 prosent av bilistene under 30 år.  

– En del unge bilister overvurderer dessverre sine kjøreegenskaper, så dette er ikke så overraskende. Vårt råd til alle bilister, unge som eldre, er å sørge for å få nok søvn i forkant av lange turer, drikke vann jevnlig og heller spise hyppige småmåltider framfor ett stort, avslutter Granquist. 

I forige uke kom det frem at halvparten av Rogalands bilister ønsker alkohollås på biler. Kanskje ville tretthetslås være en god idé også.