hurtigruta_trollfjord

Vil ha Hurtigruten til Haugesund

Direktesendingen fra Hurtigruten har blitt Norges desidert mest sette program. Nå vil turissjef Tore Gautesen ha Hurtigruta til Haugesund.

Store deler av Norge har sittet klistert foran TV-skjermen under maratonsendingen til NRK fra Hurtigruta. Langs kystruten har folk stått og vinket med alt fra norske flagg til plakater med hilsninger til kjente. Tore Gautesen, daglig leder i destinasjon Haugalandet, ønsker nå hurtigruta velkommen til byen.

– Jeg mener Hurtigruta burde ha sitt startsted i Stavanger og gå oppover kysten av Rogaland. Da ville et naturlig stoppested på den ruten være Haugesund, sier Gautesen.

Direktesendingen har hittil sprengt alle rekorder for NRK – 2,5 millioner nordmenn var innom direktesendingen på NRK2 i helgen, og programmet er mer populært en OL, Ski-VM og Fotball-VM. Kanalens markedsandel er på hele 35 %, mot bare 6 % forrige helg. Gautesen tror et Hurtigruteanløp ville hatt mye å si for turistnæringen.

-Et anløp ville styrket hele regionen. Folk kunne flydd inn med Ryanair og gått ombord i Hurtigruten i Haugesund. Ringvirkningene av dette ville vært store for hele regionen, sier Gautesen.

Han innrømmer at de har hatt uformelle samtaler angående et hurtigruteanløp i Haugesund ved flere anledninger. Foreløpig har samtalen ikke ført frem. Gautesen påpeker at konkurransen omå få et hurtigruteanløp er enorm.

-Det er en vanvittig prestisje knyttet til dette. Jeg er overbevist om at Bergen ikke ville gitt fra seg posisjonen som starthavn frivillig, sier turistsjefen.

Hurtigruten mottar i snitt rundt 300 millioner kroner fra staten for å drive båtruten. Når den nye konsesjonsperioden trer i kraft fra og med 2012 frem til og med 2019 vil staten bidra med rundt 640 millioner kroner (2011) i snitt. Hurtigruten har vært i  kystbefolkningens tjeneste siden 1893 og driften av båtruten  mellom Bergen og Kirkenes drives på konsesjon fra Staten. Dermed må en endring av ruteplan behandles av Samferdselsdepartementet. Rådgiver Arne Stenberg i Samferdselsdepartementet tror ønsket om et anløp i Haugesund er urealistiske.

-Nå er det nettopp etablert en ny avtale om ruten frem til 2020. Å gjøre endringer i denne avtalen nå er en meget tung prosess og lite realistisk. Alle endringer må behandles av departemetet, sier Stenberg.

Følg debatten i kvelden «1730 direkte»