mercedes_slk_2

Små motorer mest pop i SLK

Sekssylindret blir for dyrt i Norge og på Haugalandet.

Nyeste versjon av Mercedes’ lille roadster, SLK, er nå klar for levering, og to biler er bestilt til Haugalandet allerede. Det er vel heller ingen overraskelse at det er den minste motoren som er mest populær.

Nye SLK leveres i Norge i utgangspunktet med to forskjellige bensinmotorer: Én firesylindret med turboladning på 184 hestekrefter, samt en seksylindret normalt aspirert motor med 306 hestekrefter. Den minste modellen er likevel ganske sprek, og 0-100 km/t går unna på 7,3 s med manuelt gir og 7,0 s med automatkasse. Prisene starter på drøye halve millionen, og skal du ha den sekssylindrede modellen, må du ut med hele 400.000 kroner ekstra, noe som har sin bakgrunn i det ekstreme, norske avgiftssystemet. Den går riktignok 0-100 km/t på 5,6 s, men de aller fleste synes nok at dette ikke er verdt pengene, spesielt når innstegsmodellen er såpass sprek som den er.

Salgssjef Nils Rønnevik hos Nils Wathne Auto kan fortelle at det så langt er bestilt to nye SLK-modeller til Haugalandet, og de har begge den minste motoren.

– Det er nok den det vil bli solgt klart mest av i Norge, sier Rønnevik.

Av de to bilene, er den ene bestilt til en kunde, mens den andre vil gå som demo/utstillingsbil. Sistnevnte er også utstyrt med det sexy, nye panoramataket med Magic Sky Control, hvor man kan få glasset til å skifte fra mørkt til gjennomsiktig og omvendt på få sekunder.