Siste:

iPad og konkurrentene

Apple er i dag suveren markedsleder innen nettbrett, men det kommer et stort antall konkurrenter på banen i løpet av våren og sommeren.

Markedsanslagene for 2010 sier at Apple iPad tok hele 90% av markedet på verdensbasis, mens mesteparten av resten gikk til Samsung Galaxy Tab. Apple startet leveranser av den nye iPad 2 i USA i slutten av forrige uke, og den blir tilgjengelig i andre deler av verden, inklusive Norge, i slutten av neste uke.

Trenger du nettbrett? Les denne gjennomgangen.

iPad 2 er mer et evolusjonært enn et revolusjonært produkt. Mange kaller det da også iPad 1,5. Men vi skal huske at forbedringene kommer på toppen av det mange regnet som det beste nettbrettet på markedet. iPad 2 er, i forhold til forgjengeren, tynnere, lettere og raskere, med samme batterilevetid og samme pris. Videre har nettbrettet nå fått kameraer både foran og bak for videokonferanser. I tillegg kommer en rekke mindre forbedringer i operativsystemet iOS, som nå er på versjon 4.3, og bl.a. gjør det lettere å kjøre ut lyd, bilder og videoer på andre enheter.

Mer om Apple iPad 2 her.

Økosystem viktig

Endel mennesker har en tendens til å henge seg opp i maskinvarespesifikasjoner og alskens megapiksler, gigahertz osv. Så lenge disse tingene er på et akseptabelt minimumsnivå, har brukervennligheten til operativsystemet og hvordan det samspiller med maskinvaren, mye mer å si. Og så har vi dette som kalles økosystem.

Apples iPod er en brukervennlig, portabel musikkspiller med pent design, men det var ikke det som gjorde at den kapret 70% av markedet. Det var det samspillet med iTunes som sørget for. Og iTunes er altså økosystemet. Utover musikk, får du nå både filmer, TV-serier og podcasts i iTunes. Etter at iPhone kom på markedet, ble en ny versjon av iTunes, kalt App Store, lansert. Programmene i denne butikken utvidet både nytte og underholdning på en smarttelefon dramatisk. I forbindelse med markedsintroduksjonen av iPad lanserte Apple også bokhandelen iBookstore.

Frihet eller ikke

Det er kombinasjonen av maskinvare, operativsystem og økosystem som er bakgrunnen for Apples suksess, både på iPod, iPhone og iPad. Men dette kommer også med sine begrensninger. For at ting skal spille sammen så enkelt og sømløst, må du oppgi noe av friheten din. Så lenge du oppholder deg innenfor Apples lukkede verden, er alt fryd og gammen. Prøver du å flytte programmer eller innhold med deg rundt på enheter fra andre produsenter, er det ofte vanskelig, for ikke å si umulig. Noen synes dette er helt greit – man oppgir frihet for at ting bare skal virke. Andre vil heller ha frihet, men da kreves det samtidig høyere kompetanse – du må vite hva du holder på med. Dette er egentlig hovedforskjellen på de to markedsledende plattformene for smarttelefoner i dag, Apples iOS og Googles Android. Den samme forskjellen vil også gjøre seg gjeldende på nettbrett.

Enorm vekst

I og med at prognosene sier at markedet for nettbrett skal vokse meget sterkt de nærmeste årene, er det naturlig nok et stort antall aktører som vil inn i dette markedet. Vi vil i de følgende dagene gå gjennom de viktigste utfordrerne til Apple, og vi starter med Android, og går videre med Blackberry, HP og Microsoft. Det blir ingen detaljert gjennomgang av tekniske spesifikasjoner. Fokuset vil ligge på de største fordelene og ulempene med de forskjellige produktene og plattformene. Mens det er noenlunde enighet om at Apple og Google vil bli de to klart største aktørene her, knytter det seg stor spenning til hvem som blir nummer 3.

Noen problemstillinger

Til slutt noen ord om generelle problemstillinger som går på tvers av plattformer og produkter. Det første gjelder multimediaformatet Flash fra Adobe Systems. Apple liker ikke Flash, da de mener at det suger både prosessorkraft og batteri. Apple mener også at Flash vil bli gjort overflødig av den nye web-standarden HTML5. Derfor finner du ikke Flash på hverken iPhone eller iPad. De fleste opplever ikke dette som noe savn, da det stort sett er animerte annonser som forsvinner. Andre mener man må ha Flash for å få en fullverdig web-opplevelse. De fleste av Apples konkurrenter planlegger å støtte Flash på sine nettbrett, men de implementasjonene som finnes ute på markedet nå virker bare sånn halvveis.

Et annet moment er skjermstørrelse. Det er kommet eller kommer nettbrett på markedet med alt fra 5 til 12 tommer skjerm, men det ser ut som de fleste produsentene lander på 7 eller 10 tommer. Det er vanskelig å si hva som er best – det blir nærmest en smakssak. 7-tommeren får du med deg i en stor lomme, men har ikke så god plass til programmer og innhold på skjermen. For 10-tommeren blir det omvendt. Litt mer å dra på, men mer plass til å få gjort det du skal.

De aller fleste nettbrettene kommer nå med enten ett, eller som oftest to, kameraer. Disse har ikke nødvendigvis noen særlig høy oppløsning, da hovedformålet er videokonferanser fremfor stillsfotoer. Du kan altså regne det nærmest som standard at de fleste nettbrett vil ha to kameraer.

Følg med de nærmeste dagene for presentasjon av de viktigste konkurrentene til iPad.